We hebben allemaal verschillende motieven bij het kiezen van wijn. Er zijn mensen die hopen op een reis naar onontdekte gebieden van sublieme sensatie, en mensen met aardse verlangens, blij als ze door het eerste glas dubbel zien. Er zijn wijnen voor beide: enerzijds een stekelig Moezeltje en anderzijds een 15% Barolo op de andere. Maar combineert de ideale wijn die twee niet: inspiratie met stimulans, parfum met punch?
De drie kleine letters ‘abv’ (alcohol per volume) vertellen maar de helft van het verhaal, en niet het belangrijkste. berucht, abv dreef omhoog en omhoog (Je kunt de Amerikaanse criticus Robert Parker hier niet alleen de schuld van geven, hoewel zijn scoresysteem van 100 punten dit zeker niet ontmoedigde). Ik vroeg altijd aan gerespecteerde Californische makers van duizelingwekkende wijnen: ‘kun je niet gewoon water toevoegen?’ Uit sommige van hun antwoorden zou je denken dat water een onuitwisbare eigen smaak heeft. Puristen zouden kunnen beweren dat als goede wijn de precieze uitdrukking is van druif, plaats en tijd, het je duidelijk moet laten weten dat het een ondraaglijke branding heeft gehad.
Er is nog steeds een markt voor rode wijnen van 15% alc. Laithwaites verkoopt er inderdaad met succes een uit de Languedoc met het label ‘XV’. Een krachtig argument (vanuit het standpunt van de producent) tegen hen is dat je met één glas een lange weg kunt afleggen, met een tweede pootloos en een comateuze klant niet in staat is om nog een fles te bestellen. De trend van vandaag is meer gematigd, waarbij in veel gevallen wordt gestreefd naar een doel rond de 12,5% alc. Champagne staat bijna altijd op 12% (maar dan bepaalt de dosering de keldermeester). Kracht, of het gebrek eraan, is echter evenzeer een kenmerk van een streek als geur en smaak. Of inderdaad van een stijl. Sherry gaat twee kanten op: je zomerse fino of manzanilla is 15% alc; uw wintergewicht oloroso dichter bij 20%.
Wat het alcoholgehalte ook is, het essentiële voor kwaliteit en plezier is balans; balans tussen de intensiteit van de smaken en de kracht erachter. ‘Intensiteit’ is niet een van de sleutelwoorden in wijnboeken. Het staat niet in het vocabulaire van Michael Broadbents definitief Wijn proevennoch in Len Evans’ behendige samenvatting van het bedrijf, Hoe wijn te proeven.
Maar is intensiteit, in welke vorm dan ook, niet wat uw aandacht trekt naar de verschillende kwaliteiten van wijn? Het is de opvallende eigenschap die een zeer goede wijn onderscheidt van een goede. En het is zeker niet alleen alcohol in volume.
Hugh Johnson is een wereldberoemde auteur. Zijn boek The Story of Wine werd heruitgegeven door Académie du Vin-bibliotheek in 2020.